Dorsets klokkeløse lov

Kære Bundsgaard.

Jeg har ikke voldsomt meget at være stolt af, men der skal jo efterhånden også mindre og mindre til, virker det som. Så nu kan jeg prale af, jeg aldrig har været med i en shitstorm.

Endnu, altså, men jeg tror heller ikke, det kommer. Jeg er mere sådan en ”lad den, der er elsdyr kaste den første sten”. Eller er det ”ren?”

…. Men derfor kan man selvfølgelig godt undre sig.

Som når Nordjyllands Politi skriver på twitter at motionscyklister uden ringeklokke er nogle røvhuller. Som motionscyklist uden ringeklokke er jeg måske inhabil, men jeg vil da hævde, det kommer an på, hvordan man kører. Jeg har ringeklokke på min almindelige cykel, og forleden gik det op for mig, jeg aldrig havde hørt den bimle, fordi man bare relativt sjældent bruger sin ringeklokke, med mindre man ER et … nå ja.

Jeg er også ret sikker på at det næppe er FLERE ringeklokker, der skal til for at redde motionisternes renommé, der efterhånden er lidt flosset:
Når man cykler på sin racer, så råber folk rasende ud af vinduet på deres små, grimme biler, fordi de ikke mener, man bør køre ude i siden af landevejen. Man kan sige at når det nu hedder ”landevejscykling” er det et relativt oplagt sted at foretage det, men den form for logik bider ikke på motionisthaderne. Heller ikke færdselsloven, ved jeg fra tidligere debatter. I den står der ellers, det er helt ok, men i de her år kan lovgivningen langt fra konkurrere med hvad folk finder ”irriterende”.

Det er også derfor, jeg ikke vil en ringeklokke på raceren, for sådan en har det med at gøre folk endnu mere rasende, hvis de overhovedet kan høre den, henover Radio Nova eller mobilsamtale for fuld volumen. Jeg har debatteret det med folk, der var virkelig fortørnede over motionister, og synspunkterne var spredt ud over hele den trafikale skive:
Nogle cyklistdamer syntes IKKE, man skulle kalde eller ringe med klokken, for så blev de rigtig forskrækkede. Nogle kunne godtage et ring, men ikke en anråbning, andre omvendt, mens en helt fjerde gruppe blevet MEGET chokerede, hvis man overhalede dem, uden at have givet lyd på forhånd. Det var faktisk ingen adfærd fra racerfolkets side, der ikke ville efterlade store grupper af medtrafikanter i chok.

Så jeg vil tillade mig, som et modsvar at opstille ”Dorsets Lov”, for sådan en har jeg altid drømt om at have. Den kunne, i det her tilfælde, formuleres lidt i den her stil:
”Hyppigheden af hvor tit, du bliver overrasket i trafikken, er omvendt proportional med hvor god en trafikant, du er”. For det står der jo også i den dér færdselslov, folk kun tæller med, når den er på deres side.  At man skal være opmærksom, selv som cyklist. Det er faktisk en generel forudsætning, men helt specifikt skal man selv holde øje med om en anden cyklist vil overhale, hvis man nu ligger og breder sig.

Så jeg forstår faktisk ikke, hvorfor den ringeklokkeer så vigtig, når man lige så godt kan advare med et venligt ”halløj” eller ”undskyld”.
Nogle, som Nordjyllands Politi, vil så sige at den SKAL være der, ifølge loven, men man har jo også pligt til at gå en runde om sin bil, for at sikre sig at alt er i orden, og det synes jeg ikke, man ser så tit, ude i morgentravlheden. Så måske får ”Dorsets Lov” en efterfølger, om noget med splinter i øjne og kæppe i ører.

Kærlig hilsen Dorset.