Kære Bundsgaard.
Nogle gange tror jeg ikke at folk forstår, hvor stor en indsats, vi brokkere gør for fællesskabet:
Tænk hvilken uvurderlig hjælp du har ydet til andre brugere af det transportfirmas kundeservice. Det kan jo ikke udelukkes at de ligefrem har gjort sig en indsats for at finde ud af om de kunne have gjort det bedre efter dit opkald.
Den danske syge er jo at man sidder med et tvungent smil og roser restaurantens elendige hundeæde overfor tjeneren, og så snart man kommer ud af døren sværger en højtidelig ed om aldrig i fællesskab ELLER hver for sig at sætte sine fødder eller mere madrelevante kropsdele på det sundhedsskadelige skodsted. Vi konfliktsky danskere har kun de seneste år udvidet det repetoire med at gå hjem og være rasende på nettet, og give restauranten 0 stjerner. Det er stort set lige så ubrugeligt for stedet som uærlig ros, for det er jo umuligt at afkode og man har været tæt på salmonella- og/eller sultedøden eller bare syntes det var for dååååårligt at mødregruppen ikke kunne dele deres regning i 8 ulige stykker. Netklagere er bare så dedikerede at de syntes at deres problemer med at få en Tuborg Classic når de bad om en almindelig skal markeres med så dårlig en bedømmelse som muligt.
Så ærlige klager er en hjælp, eller burde være det. Man løber jo hurtigt (brok-) hovedet ind i det problem at den, man klager over, aldrig er den, der er skyld i problemet. I stedet bliver man altid spurgt om hvad man synes om den service man fik af reklamationsafdelingen. Som om særligt meget kan gå galt i den transaktion. Det er jo den nemme del. Det er som at sparke folk i skridtet og spørge om de var glade for at man tilføjede “ha’ en fortsat god dag” til angrebet?
Folk glemmer også de omveje, vi brokkere går for IKKE at forpeste folks liv. Jeg har for eksempel lige bestilt internet hos en ny (og forhåbentlig bedre) udbyder, men beholdt det gamle indtil det nye kommer op at køre (eller hvordan den slags nu bevæger sig omkring). Kun fordi jeg kender mig selv godt nok til at vide, jeg ville være en pestilens for samtlige kundeserviceansatte i ugevis, når skidtet ikke fungere og jeg skulle finde en tilfældig café at dyrke ubeskyttet WiFi på i mellemtiden.
Nu kan jeg stille og roligt køre det spæde net ind og så sige høfligt farvel til det gamle. Omend den tv-box, der hører til det gamle lige er brudt sammen i nattens løb, så jeg skal have en tekniker fra YouSee ud at kigge på den. Det kan jeg jo skrive mere om, når han har været der. I oktober.
KH Dorset.